Yhteistyössä Volvo ja If Vakuutus
Rengasvinkit kesäkauteen
Milloin kesärenkaat voi vaihtaa ja millaiset ovat hyvät renkaat? Katso asiantuntijan rengasvinkit kesäkauteen.
Milloin kesärenkaat saa vaihtaa?
Nykysäännöillä kesärenkailla saa ajaa, vaikka läpi vuoden, jos kelit sen sallivat. Vuonna 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun asti kelien niin vaatiessa. Vielä senkin jälkeen talvirenkaita saa käyttää, jos keli on talvinen. Kesärenkaiden vaihtoa voi harkita, kun tienpinta on sula ja mieluiten kuiva, eikä sääennuste lupaa miinusasteita.
Yöpakkaset ja vaihtelevat keliolosuhteet
Jos autoilet aikaisin aamulla tai myöhään illalla, pidä mielessä, että Suomessa yöpakkaset voivat tehdä tienpinnan liukkaaksi. Silloin täytyy tapauskohtaisesti miettiä, olisivatko talvirenkaat kuitenkin aiheelliset. Eteläisessä Suomessa yöpakkasia on vielä yleisesti maaliskuussa ja jopa huhtikuussakin. Pohjois-Suomessa yöpakkasia mitataan vielä huhti-toukokuussa.
”Kesärenkaiden vaihtoaika on täysin keliriippuvainen ja siksi kuljettajalla on iso vastuu. Toisaalta nastarenkaat kuluttavat teiden pintoja nastattomia renkaita enemmän, joten nastarenkailla ei kuitenkaan tulisi ajaa turhan pitkälle kevääseen. Kun suunnittelet renkaiden vaihtoa keväällä, mieti, onko sinulla ajoa alueelle, jossa voi olla vielä liukkaita kelejä. Seuraa lisäksi sääennusteita ennen renkaiden vaihtoa”, muistuttaa Volvian tekninen asiantuntija Juha Tyrväinen.
Avuksi tämänhetkisen tiesään seurantaan
Jos suunnittelet pidemmälle matkalle lähtöä tai tarvitset tarkempaa tietoa reaaliaikaisesta tiesäästä, voit katsoa Fintraffic-tiesäätä ja kelikameroita. Lisäksi Ilmatieteenlaitoksen Liikennesää-sivusto kertoo teiden säävaroituksista keväällä huhtikuun loppuun asti.
Mitä laki sanoo kesärenkaista ja kertooko urasyvyys renkaiden vaihtotarpeen?
Laki sanoo kesärenkaista vain sen, että niiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä. ”Renkaiden ominaisuudet heikkenevät huomattavasti urasyvyyden laskiessa, joten jos renkaissa on vain minimiurasyvyys, ne voivat olla jo vaarallisesti kuluneet. Suosittelen harkitsemaan uusia kesärenkaita, kun vanhojen renkaiden urasyvyys on 4–5 millimetriä”, Juha ohjeistaa.
”Vesiliirron riskin on todettu kasvavan selvästi urasyvyyden laskiessa alle 3 millimetrin. Myös jarrutusteho erityisesti märillä teillä laskee urasyvyyden laskiessa. Uusien kesärenkaiden urasyvyys on yleensä 8 millimetriä”, Juha kertoo.
Pari vinkkiä urasyvyyden mittaamiseen
”Voit testata urasyvyyden riittävyyden esimerkiksi tulitikulla tai kahden euron kolikolla. Jos tulitikun 4 millimetrin rikkipää uppoaa rengasuraan kokonaan, renkaan urat ovat vielä riittävät. Kolikkotesti on yhtä helppo. Jos kahden euron kolikon hopeanvärinen 4 mm levyinen reuna uppoaa kokonaan rengasuraan, pitäisi renkaan kulutuspinnan olla vielä turvallinen. Muistathan testata uran syvyyden useasta kohdasta,” ohjeistaa Juha.
Renkaiden säilytys ja ikä
Miten renkaita tulisi säilyttää?
Renkaan kumimateriaali kuivuu ja kovettuu pinnalta ajan myötä, mutta oikealla kausisäilytyksellä ne pysyvät kunnossa pidempään. ”Renkaita suositellaan säilytettävän kuivassa, viileässä ja valolta suojattuna silloin, kun ne eivät ole ajossa”, Juha kertoo.
”Ennen kuin viet talvirenkaat säilöön, ne kannattaa pestä ja niiden kunto tarkastaa. Renkaisiin on voinut tulla vaurioita esimerkiksi teiden kiveyksiin osuessa. Jos huomaat, että renkaat ovat epätasaisesti kuluneet, niin syy on todennäköisesti rengaspaineissa tai pyörien ohjauskulmien säädöissä”, lisää Juha.
Näin tarkistat renkaidesi iän
Renkaassa on nelinumeroinen valmistuskoodi, ns. DOT-merkintä. Kaksi ensimmäistä numeroa kertovat viikon, jolloin rengas on valmistettu. Kaksi viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusvuoden. Esimerkiksi 1020 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 10 vuonna 2020.
”Renkaiden ominaisuudet heikkenevät ajan myötä ja jo viisi vuotta vanhat talvirenkaat alkavat olla tiensä päässä”, arvioi Juha. ”Renkaalle on kuitenkin vaikea määrittää tiettyä maksimikäyttöikää, sillä renkaan kulumiseen ikääntymiseen vaikuttaa monet eri asiat. Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta. Samainen käytäntö suosittaa kokonaisiäksi enintään 10 vuotta renkaan valmistusajankohdasta,” toteaa Juha.
Lue renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä lisää Ifin sivuilta.
Tarkista renkaiden paine
Niin ja miten se rengaspaine?
Kun kesärenkaat on vaihdettu alle, tulisi sen jälkeen tarkistaa, että renkaissa on sopiva paine. Jos sinulla on käytössäsi auton alkuperäisen kokoiset renkaat, voit katsoa suositellun paineen auton ohjekirjasta.
”Monissa autoissa on nykyään rengaspaineenvalvonta, mikä ilmoittaa, jos renkaiden ilmanpaine laskee merkittävästi. Ilmoitus näkyy auton mittaristossa,” Juha kertoo.
”Rengaspaineenvalvonta luo huolettomuutta, ja se helpottaa autoilun arkea. Yleensä riittääkin, että paineet tarkastetaan renkaan kausivaihdon yhteydessä ja autolle ilmoitetaan renkaiden vaihto tai paineen muutos. Tämä ei kuitenkaan poista rengaspaineiden tarkkailun tai säätelyn merkitystä esimerkiksi kuorman takia,” Juha muistuttaa ja lisää: ”Kuorman merkitys ilmanpaineeseen on suuri. Jos ajelet mökille täydessä kuormassa, olisi erityisen tärkeää mitata ilmanpaineet ennen reissuun lähtöä. Rengaspaineet tarkastat helpoiten lähimmällä huoltoasemalla.”
”Alhainen rengaspaine lisää renkaiden kulumista, polttoaineen kulutusta ja onnettomuuksien riskiä. Jos autossasi on vararengas, muistathan tarkastaa myös sen ilmanpaineen renkaiden vaihdon yhteydessä. Tyhjä vararengas on ikävä yllätys rengasrikkotilanteessa”, toteaa Juha.
Lue lisää Volvosi rengaspaineiden tarkistamisesta Volvon ohjekirjasta.